Diversificarea alimentației bebelușului – introducere

Diversificarea alimentației bebelușului – introducere

Diversificarea a devenit, în vremurile noastre, un subiect ce naște controverse. Tabu.. aproape. Mai că ți-e și frică să spui ce mănâncă cel mic acasă, pentru a nu primi critici sau sfaturi de la „mamele atoștiutoare”.

Introducerea în alimentația bebelușului a hranei solide reprezintă un moment emoționant. Nu trebuie totuși să fie un moment înfricoșător. Trebuie să ne gândim că ne ajutăm copilul să exploreze lumea prin intermediul simțurilor: al gustului, al vederii, al atingerii, al mirosului. Gătitul este o artă, mâncarea trebuie să fie o plăcere!

Tot procesul acesta al introducerii treptate al alimentelor în viața bebelușului se bazează pe prezentarea gusturilor noi, mirosurilor diverse, texturilor diferite.

Vârsta de începere a diversificării este un subiect controversat. Totuși vă voi spune, din propria experiență, câteva semne că bebelușul este pregătit să cunoască mâncarea solidă:

  • poate sta în șezut fără sprijin – adică nu se rostogolește ca Hopa-Mitică atunci când îl pui în scăunel;
  • se arată interesat de mâncarea ta – mare ATENȚIE – nu dăm copilului salam, mezeluri, dulciuri doar pentru că e interesat. Vorba din popor Copilul a râmnit este un mit fals: copiii nu cunosc gusturile, nu poți râmni la ce nu cunoști!
  • face mișcări cu limbuța ca și cum ar mesteca – adică o scoate din guriță ușor, face mișcări înainte și înapoi;
  • își ține capul drept, își susține gâtul;
  • e interesat de linguriță și închide gurița după ce îi dai o linguriță cu apă/lapte matern/lapte praf sau goală.

Este foarte important să nu te simți presată să începi diversificarea. Recomandările sunt generale, cel mai important este să ții cont de copilul din fața ta. Și să facem masa un loc plăcut, un safe-place, safe heaven, cum vreți să îl numiți.

Nu se recomandă începerea diversificării înainte de 4 luni, sistemul digestiv și rinichii nu sunt pregătiți pentru altceva în afară de laptele matern sau laptele praf.

Cu toate acestea, se recomandă introducerea alimentelor solide din următoarele motive:

  • copilul trebuie să cunoască gusturi, texturi și mirosuri noi;
  • copilul își dezvoltă vorbirea din clipa în care începe să mestece alimente. De aceea e esențial să nu îi dai doar alimente sub formă de piure!
  • între 6 și 9 luni, bebelușul are nevoie de mai mult fier decât e disponibil în lapte;
  • copilul depășește un prag important în dezvoltare: crește, devine interesat de mâncarea adulților și vrea să stea la masă cu părinții;
  • întârzierea introducerii solidelor (9-12 luni) poate angrena mari dificultăți în a fi acceptate mai târziu).” ( Cum îi facem pe copii să mănânce – Crina Coliban, București 2019).

Oferă-i:

  • legume: morcovi, dovlecel, cartof, cartof dulce;
  • fructe: mere, pere, banane;
  • cereale uscate amestecate cu lapte matern sau lapte praf;
  • orez uscat amestecat cu lapte matern sau lapte praf.

Apă îi oferim bebelușului de când începem să îi oferim și mâncare. Nu vă așteptați să bea cană după cană. Momentan necesarul lui de apă este susținut de laptele matern sau laptele praf.

Ponturi și sfaturi:

  1. Dacă mergem pe varianta clasică a diversificării, cu piureuri, încercați ca piureurile să aibă o consistență semilichidă. Gândiți-vă că ei au băut doar lapte înainte, lichid e tot ce știu.
  2. Încearcă să alegi un moment al zilei când bebe este bine dispus și are chef de discuții , gângureli. Eu cu ai mei, am început cu masa de prânz. Atunci erau mai atenți, mai curioși. Bebe nu trebuie să fie obosit. Vorbește cu bebe cât îi oferi mâncare. Gustă din mâncarea lui.
  3. Dacă nu avem un fond alergic, îi putem oferi bebelușului câte un aliment nou odată la 3 zile. Dacă avem fond alergic în familie, atunci se recomandă un aliment nou la fiecare 5 zile.

”Bebelușii se nasc cu rezerve natural de fier. Laptele matern și laptele praf conțin și ele fier. Totuși, până la vârsta de șase luni rezervele de fier se consumă în mare parte și, chiar dacă bebelușul este alăptat sau bea lapte cu supliment de fier, este important să-i dai alimente bogate în fier, de exeplu: carne roșie, ficat, legume cu frunze verzi, fasole și semințe de leguminoase, ouă, pește, fructe uscate (mai ales caise) și cereale îmbogățite pentru micul-dejun. Pentru copiii vegetarieni, fasolea, semințele de leguminoase și fructele uscate sunt cele mai bune surse.” (Mama și copilul – Ghid de creștere a copilului mic, Dr. A.J.R. Waterson – Ed. Litera)

Am primit de la o prietenă, mămică din grupul Moms4Moms poza de mai jos. Tabelul este tare util. Dar citiți mesajul bolduit: Have fun! Mesele așa ar trebui să fie, distractive.

Experiența mea: eu am început cu gemenii diversificare clasică. A fost o plăcere pură să îi văd că mănâncă, că le place ceea ce le ofer, că se strâmbă la anumite alimente, că se murdăresc până la glezne. Diversificarea de la 6 luni la 1 an a fost o perioadă superbă! Vă sfătuiesc să profitați de timpul petrecut cu cel mic la masă!

Poftă bună!

Vă îmbrățișez,

LaviMOM

Lasă un comentariu